Jutun juurta pureskellen -mielipiteitä yhteisistä asioista-

Suojaton suojatie suojeltavaksi

  • Valaistu suojatie
    Valaistu suojatie

Missään nimessä ei saa lähteä ruotsin tielle eli karsimaan suojateitä. Asenteissa kyllä on parantamisen varaa sekä jalakulkijoilla että autoilijoilla. Suojatielle mennään kuin se suojelisi, toisaalta arkaillaan sinne menemistä jolloin autot eivät pysähdy. Reipas osoitus aikomuksesta ylittää tie ja autoilijan liikennesääntöjen kunnioittaminen on avainasemassa turvalliseen tien ylittämiseen. Toimiiko vain Utopiassa?

Monessa paikassa on suojatiet merkitty todella huonosti. Katumaalaukset ovat kuluneet ja/tai talvella ne ovat lumen ja jään peitossa jolloin ainoa merkki suojatiestä on pelkkä kilpi molemmin puolin tietä. Useimmin ne ovat niin huonosti sijoitettu, että näkyvät vasta kun ollaan sen kohdalla ja räntäsateella tuskin silloinkaan. Moniin paikkoihin on laitettu tien keskelle suojakoroke lisäkilpineen kaistoja erottamaan jolloin suojatie on helpommin havaittavissa.

Suojatie huomataan paremmin kun se merkitään valoin. Joissakin paikoissa sen merkkinä on vilkkuvat ledit, mutta parempaakin on nähty, mm. Virossa monin paikoin on suojatie valaistu kohdevalolla jolloin autoilija näkee erittäin hyvin sekä maalatun raidoituksen, mikäli ei ole kulunut, että suojatiellä kulkijat.

Onko sitten kustannuskysymys, ettei meilläkin voitaisi käyttää näitä 'suojavaloja' vai onko se haluttomuutta tai kyvyttömyyttä järjestää asiat kuntoon. Yhdellä ihmishengellä tai loppuelämän vammautumisen kustannuksilla saadaan aika moni suojatie valaistuksi. Mikään valo ei pelasta jos perimmäinen syy on siellä korvien välissä, mutta auttaa kuitenkin näkemään tilanteen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Suojatiekäyttäytymisessä nimenomaan on kaikkien tiellä liikkujien seurattava tilannetta, niin autoilijoiden kuin jalankulkijoiden.

Olen nyt muutaman viikon korostuneesti tarkkaillut omaa ja jalankulkijoiden käyttäytymistä ja valitettavan usein kun jalankulkijalle antaa tilaa, niin jalankulkija ei sitten tulekkaan yli.

Ottakaa jalankulkijat kontakti katseella autoilijaan ja kun teille tilaa annetaan, menkää ripesti kadun yli. Ei siinä tarvitse enää alkaa vatuloimaan vaan reippaasti vaan jalkaa toisen eteen.

Käyttäjän jounikaskiharju kuva
Jouni Kaskiharju

Uutinen Oulusta: "Pikkutyttö yritti tien yli - autoilijat painoivat kaasua"
http://www.iltalehti.fi/autot/2014020418007905_au....

Kaikenlaisia sitä leipäkin elättää! Täällä Espoossa parisen vuotta sitten näin tapauksen, jossa nainen ylitti suojatietä ollen jo sen puolivälissä kun auto tuli noin kolmenkymmenen metrin päässä torvet soiden hidastamatta, taisipa kiihdyttääkin vielä. Nainen hädissään kiiruhti korkkareillaan just ja just alta pois!

Käyttäjän hannuaro1 kuva
Hannu Aro

Suojatien paikka voisi olla puolivälissä korttelia turvallisuuden kannalta, kääntyvät autot olisi siinä kohtaa pois törmäilemästä ja tien tukkona olemisesta. Suojatien paikkoja pitäisi tarkastella turvallisuuden ja sujuvan liikenteen kannalta. Se sääntö että kulmissa on suojatiet ei ole turvallisin ratkaisu.

Käyttäjän jounikaskiharju kuva
Jouni Kaskiharju

Siinä vaan on se, että puolivälissä korttelia saattaa se nopeus olla autolla jo sellainen, ettei se ole sen parempi paikka kuin risteysalueellakaan jossa suojatie on luonteva jatke jalkakäytävälle.

Mitenkä olisi teräksinen ylikulkusilta jolloin yli pääsee vaikka valot olisi punaiset? Fillareille ramppi reunalle jta pitkin voi taluttaa.. Rumahan se olisi, mutta...

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Kyllönen kirjoittaa:

"Peräti kolmannes liikennekuolemista tapahtuu nimenomaan suojateillä"

Toki on loogista, että jos suojateitä vähennetään, niin tuo tilasto kaunistuu. Itse asiassa se saadaan nollaksi, jos suojatiet poistetaan kokonaan.

Käyttäjän jounikaskiharju kuva
Jouni Kaskiharju

Kuten tempputyöllistäminenkin; pannaan porukka palkattomaan työhön päivärahalla ja kas, ei työttömiä!

Käyttäjän jounikaskiharju kuva
Jouni Kaskiharju

Tämä vielä: "Henki on, että tietä ei anneta"
http://www.iltalehti.fi/autot/2014020418008230_au....

Meillä kun tuota kameravalvontaa on kaupungeissa sen verran, että sakkolappu rapsahtaa bussikaistoja ajaessa ja lievistäkin ylinopeuksista, niin miksei automaattivalvonnan alle voida laittaa myös suojatiekäyttäytyminenkin? Tekniikka ei ole este.

Toimituksen poiminnat